Sluneční energie, voda v krajině, vegetace: nová metodika vzdělávání pracovníků městských úřadů a inovace školní výuky k tématu efektu hospodářských zásahů na regionální klima

Číslo projektu: TL01000294 Program: Technologická agentura ČR, TAČR ETA Doba řešení projektu: 01/02/2018 - 31/10/2021 Hlavní příjemce: Další příjemce: Celková výše podpory / ENKI: 4 020 000 Kč / 1 387 000 Kč Webové stránky: https://projekty.pf.jcu.cz/svv/ Více informací na: Starfos

Cílem projektu bylo vyvinout novou vzdělávací metodiku k tématu vztahů solární energie – vegetační kryt – voda v krajině. Metodika je založena na poznatcích základního výzkumu a vyvinutých technologiích měření ENKI o.p.s. v oblasti ekologie krajiny a know – how pracovníků Pedagogické fakulty JU v oblasti metodologie vzdělávání. Hlavními výsledky projektu jsou: kniha „Sluneční energie – voda v krajině – vegetace“ a 3 vzdělávací metodické texty ve variantách dle potřeb cílových skupin: a) pracovníků městských úřadů, b) žáků ZŠ a víceletých gymnázií, c) studentů učitelství přírodopisu a učitelů z praxe. Metodické texty byly uplatněny již během řešení projektu a jsou dále používány ve výuce i pracovníky městských úřadů. Vše je dostupné online https://projekty.pf.jcu.cz/svv/ či v sekci Ke stažení.

Projekt řešil celospolečenskou potřebu aplikovat ve vzdělání nové poznatky základního výzkumu o roli vegetace v přeměně solární energie a udržení vody v krajině. Neinformovanost odborné i laické veřejnosti vede k nevhodným zásahům do krajiny způsobujícím nárůst sucha a oteplování regionálního klimatu. V rámci projektu proto byla vytvořena nová vzdělávací metodika k tématu vztahů solární energie – vegetační kryt – voda v krajině. Řešitelé projektu spolupracovali s aplikačními garanty projektu, kterými byli: Město Dačice; Gymnázium Jírovcova, České Budějovice; Gymnázium J.V. Jirsíka, České Budějovice a ZŠ Nerudova, České Budějovice.

Základem informovanosti budoucích generací a široké veřejnosti je školní výuka. Téma role vegetace v distribuci sluneční energie a koloběhu vody v krajině je v ní však doposud opomenuto. Výuku tohoto tématu je potřeba posílit především v rámci inovace výuky přírodopisu. Jak známo, inovace ve vzdělávání žáků nutně musí začínat již u vzdělávání jejich učitelů. Nutnost vzdělávání budoucích i stávajících učitelů přírodopisu k tématu role vegetace v distribuci sluneční energie a koloběhu vody v přírodě tak vedla k vytvoření této metodiky vysokoškolské výuky pro potřeby především pedagogických fakult, ale i dalších pracovišť, která se na výuce pedagogů podílejí.

Pracovníci městských úřadů s rozhodovacími pravomocemi se ve své každodenní praxi setkávají se situacemi, kdy mají posuzovat vhodnost plánovaných hospodářských zásahů v daném území. Tyto zásahy mnohdy významně ovlivňují vegetační kryt a mohou mít zásadní dopad na místní klima i dostatečné zásobení krajiny vodou. Praxe však ukazuje, že pro tyto rozhodovací procesy často pracovníkům městských úřadů chybí potřebné informace o fyziologické funkci vegetace v distribuci sluneční energie a s tím souvisejícího koloběhu vody v krajině. Důvodem je dosavadní opomíjení či dokonce naprostá absence tohoto tématu ve vzdělávání na všech stupních. Často se proto potýkají s nedostatkem informací o této roli vegetace v krajině, a to jak po stránce teoretické, tak i po stránce praktické ve smyslu znalostí metodiky měření a vyčíslení tzv. ekosystémových služeb v konkrétních posuzovaných případech. Proto byla metodika modifikována i pro potřeby samosprávy. Společenskou relevanci dokládá zájem o problematiku nejen v České republice, ale i v zahraničí. Současně jsou texty překládány do angličtiny s potenciálním uplatněním v USA - Sparta Public Schools, New Jersey.